torsdag 10. desember 2009

Fjærkjerringa (594, 582) fra sør via Storskardet....

Jeg parkerer ved Korsviksanden ca 2,5 km fra Misten fergeleie. Noe kronglete opp renna til Storvikskardet - 20 til 30 graders helning - men aldri utsatt. Videre opp til p 582 holder jeg meg i sørsida for å unngå utsatt klyving/klatring langs ryggen. Fra p582 følger jeg ryggen ned i skaret mellom de to toppene og videre langs eksponert rygg til hovedtoppen p 594.
På vei tilbake kommer jeg over vrakrester fra flyhavariet i 1972. Restene ligger 2-3 meter under horisonten i skarets laveste punkt. Min gamle far husker godt denne hendelsen der 2 F-5 havarerte under nattflyging en gang i 1972. Han var en del av bakkemannskapet på flystasjonen denne kvelden. En snartur på den lokale kafeen rakk jeg før 14.00 ferga tok meg over fjorden. Flere bilder fra tur 19/8-12.